Praktijkvoorbeeld - Reserveonderdelen

Het bedrijf


Een gevestigde industriële fabrikant van luchtfiltratiesystemen voor industriële toepassingen met een wereldwijde omzet van EUR 75 miljoen per jaar. Producten met lange levensduur leveren bescherming van medewerkers, fabriek en omgeving tegen stof, rook en damp. Aftermarketomzet uit reserveonderdelen en onderhoud. 

De aanpak


Eerst worden de oorzaken van downtime en hoge eigendomskosten in kaart gebracht en geprioriteerd in termen van klantwaarde. Kritieke reserveonderdelen worden in kaart gebracht. Daarna wordt een nieuw aanbod voor reserveonderdelenbeheer gedefinieerd. Voor alle stappen wordt gewerkt met bewezen hulpmiddelen van Servitisation Geheimen (zoals te vinden in het handboek).

De uitdaging


Instandhouden van de groei via het uitbreiden en beter uitnutten van de grote installedbase van installaties die ooit geleverd zijn en nog steeds in gebruik zijn door klanten. Hoe kunnen klanten beter ontzorgd worden bij de gezondheid en compliance van hun filtratiesystemen? Welke stapelbare diensten en omzetmodellen zijn hierbij te gebruiken?

Het reserveonderdelenbeheer


Er wordt een nieuw programma voor reserveonderdelen-beheer geïntroduceerd met als doel om downtime en eigendomskosten te verlagen. Dit koppelt diverse diensten en maakt gebruik van nieuwe omzetmodellen en drie servicegraden: brons, zilver en goud. Servitisation Geheimen biedt alle bouwstenen voor deze aanpak in termen van ontwikkeling van waardepropositie en benodigde organisatorische capabilities.

Het gehele praktijkvoorbeeld is te lezen in het boek "Servitisation Geheimen"