Praktijkvoorbeeld - Dataplatform

Het bedrijf


Een gevestigde industriële fabrikant van afvalcontainers met een omzet van EUR 250 miljoen per jaar. Levert standaard en op maat gemaakte producten aan gemeentes. Sterk in software en electronica.

Aftermarketomzet uit reserveonderdelen, diverse softwareproducten en diensten. 

De aanpak


Eerst wordt gedetailleerd in kaart gebracht wat waarde is in de ogen van de klant. Op basis hiervan wordt een nieuwe waardepropositie gedefinieerd. De hiervoor benodigde organisatorische capabilities worden vastgesteld. Voor alle stappen wordt gewerkt met de bewezen aanpak en hulpmiddelen van Servitisation Geheimen (zoals te vinden in het handboek).

De uitdaging


Creëren van substantiële groei en ontzorging van gemeentes middels verdergaande servitsation. Vereenvoudigen van complexe processen rondom de openbare ondergrondse afvalinzamellocaties.

Welke capabilities zijn hiervoor nodig? Hoe zou het dataplatform eruit moeten zien?

Het dataplatform


Met een eigen software-ontwikkelafdeling wordt een beheerplatform gebouwd in Microsoft Dynamics. Bovendien wordt elke afvalcontainer slim gemaakt met toegangselektronica en sensoren die data naar het beheerplatform sturen. Deze data worden gebruikt om processen te sturen en optimaliseren. Servitisation Geheimen biedt inzicht in de mogelijke abonnementen.

Het gehele praktijkvoorbeeld is te lezen in het boek "Servitisation Geheimen"