Praktijkvoorbeeld - Beschikbaarheid

Het bedrijf


Een gevestigde industriële fabrikant van bakkerij-oplossingen voor industriële bakkerijen met een wereldwijde omzet van EUR 150 miljoen per jaar.

Levert naast machines en apparaten met een lange levensduur, ook bakvormen die nodig zijn voor het beste bakresultaat. Aftermarketomzet uit reserveonderdelen en onderhoud. 

De aanpak


Eerst wordt in kaart gebracht hoe de klant waarde definieert. Hierbij is op procesniveau aandacht voor wat de klant probeert te bereiken en wat hem hierbij in de weg staat. Op basis daarvan wordt een nieuw productaanbod ontwikkeld. Voor alle stappen wordt gewerkt met bewezen hulpmiddelen van Servitisation Geheimen (zoals te vinden in het handboek).

De uitdaging


Instandhouden van de groei boven de autonome marktgroei, via het beter ontzorgen van klanten. 

Hoe kan het bakproces duurzamer gemaakt worden en de hoeveelheid afval verminderd?

Hoe kan de klant hierbij worden ontzorgd?

Hoe kan hierbij gebruik worden gemaakt van de installedbase informatie?

De beschikbaarheid


Er wordt vastgesteld dat de beschikbaarheid van de juiste bakvormen cruciaal is en niet gewaarborgd is.

Het nieuwe productaanbod is gericht op waarborging hiervan zonder dat de klant hiernaar omkijken heeft.

Servitisation Geheimen biedt richting en geeft aan welke capabilities hiervoor nodig zijn en hoe deze kunnen worden ontwikkeld.

Het gehele praktijkvoorbeeld is te lezen in het boek "Servitisation Geheimen"