Praktijkvoorbeeld - Organisatiegereedheid

Het bedrijf


Een gevestigde industriële fabrikant van industriële robots met een wereldwijde omzet van EUR 80 miljoen per jaar. Robots zijn standaard of op maat gemaakt en leverbaar voor tal van toepassingen, inclusief automotive, chemie en semi-conductor. Sterke focus op technologie en de beste hardware met een minimale aftermarketomzet uit reserveonderdelen en trainingen. 

De aanpak


Eerst wordt de marktvraag uit diverse industrieën nader gespecificeerd in termen van gezochte klantwaarde.

Daarna worden alle organisatorische capabilities in kaart gebracht die nodig zijn voor servitisation. Voor alle stappen wordt gewerkt met bewezen hulpmiddelen van Servitisation Geheimen (zoals te vinden in het handboek).

De uitdaging


Instandhouden van de groei via het uitbreiden en beter uitnutten van de installedbase van robots die ooit geleverd zijn en nog steeds in gebruik zijn door klanten.

Kan de groeiende vraag uit diverse industrieën met uiteenlopende eisen worden blijven bediend?

In hoeverre is deze organisatie gereed om servitisation te implementeren?

De organisatiegereedheid


Er wordt vastgesteld dat de organisatie een gebrek aan applicatiekennis heeft door een te wijde applicatiefocus.

De aandacht voor aftermarket ontbreekt vrijwel volledig. Bovendien ontbreken enkele organisatorische capabilities die belangrijk zijn voor servitisation.

Servitisation Geheimen geeft aan welke dit zijn en hoe deze kunnen worden ontwikkeld.

Het gehele praktijkvoorbeeld is te lezen in het boek "Servitisation Geheimen"