Praktijkvoorbeeld - Marktgeschiktheid

Het bedrijf


Een gevestigde industriële fabrikant van hoogwaardige machines voor de productie van autobanden met een totale wereldwijde omzet van EUR 300 miljoen per jaar. De aftermarketomzet uit reserveonderdelen, training en onderhoud is bescheiden. Sterke focus op technologie en de beste hardware met leveringen direct aan eindgebruikers. 

De aanpak


Eerst wordt de wereldwijde overcapaciteit bepaald. Daarna worden strategische alternatieven opgesteld, waar servitisation er één van is. Daarna wordt ingeschat in hoeverre klanten ontzorgd willen worden en de markt geschikt is voor servitisation. Hierbij wordt gewerkt met bewezen hulpmiddelen van Servitisation Geheimen (zoals te vinden in het handboek).

De uitdaging


Instandhouden van de groei via het bedienen van een vraag die voortkomt uit groeiende productiecapaciteit voor banden, met name in China. Onduidelijk is of deze groei zal aanhouden of dat sprake is van overcapaciteit met mogelijke ineenstorting van de omzet die voortkomt uit de capaciteitsuitbreiding. Is servitisation hier een passende strategie?

De marktgeschiktheid


Er blijkt overcapaciteit te bestaan die niet snel verwacht wordt te verdwijnen. De behoefte aan ontzorging door eindgebruikers is echter beperkt, met name in China.

Met hulpmiddelen van Servitisation Geheimen wordt de aftermarketwaarde laag geschat. Het bedrijf zet daarom nog niet in op servitisation, ondanks de verwachte omzetdaling uit capaciteitsuitbreiding. 

Het gehele praktijkvoorbeeld is te lezen in het boek "Servitisation Geheimen"